Hævneren

Hævneren

Denne blog handler om Arketypen Hævneren/ Sabotøren.

Er Hævneren en farlig arketype som saboterer, for at opnå retfærdighed i sig selv?
scarges

Er hævneren et uvidende barn, som føler sig dum?

“Den gamle lov af ‘øje for øje’ efterlader alle blinde.”

“Folk, der er mere hævngerrige, har en tendens til at være dem, der er motiveret af magten ved autoritet og af ønsket om status,”
“De vil for alt i verden ikke tabe ansigt.”
Andre må for alt i verden ikke opdage, at de er uintelligente.”

I bund og grund handler det om et meget lavt selvværd.

Menneskets lave selvværd udtænker opfindsomt metoder til at gemme inkompetencerne.
De gemmer sig ængstelige bag magt, kontrol og status.
De har brug for at læne sig op af dygtige fagfolk eller folk som i forvejen har status og magt.
De selv er fantastiske til at se ud som om, at de har opfundet den dybe tallerken.
Skal de pludselig præstere alene, uden deres oparbejdet bagland, vil de for alt i verden ikke tabe ansigt og de forpurrer alt omkring sig.
Hvis deres medmennesker ikke er opmærksomme på disse, kan det få alvorlige konsekvenser, for alle. For skal de gå ned og tabe ansigt? – Tager de dig med.
Disse personligheder, har en “tendens” til at være mindre tilgivende, mindre velvillige og mindre samarbejdsvillige, og til tider saboterer de deres medmennesker – også selvom det kommer til at gå ud over dem selv.
Sabotøren hævner situationen for at fremhæve sin egen uvidende, og meget infantile og manglende almendannede kompetencer og de er mindre fokuseret på universal-forbundethed.
De kæmper alene som store martyrer og ender til sidst op som grandiose overmennesker – som overvurderer egne evner.
Men at tage hævn har en pris. I stedet for at hjælpe sig selv videre med deres liv, og lade livet lære dem, hvordan de skal rette ind, kan det efterlade dem dvælende ved situationerne, og de forbliver ulykkelige, ensomme og bitre.
Og endnu mere hævngerrige.
Hvorfor er det så svært at forstå og skal vi acceptere deres adfærd?
De er jo simpelt hen utiltalende og ikke altid ufarlige.

For at forstå skal vi acceptere at de er sådan og at vi ikke kan lave dem om.
Men vi kan passe på os selv, når vi skal være sammen med dem.

Hævneren opstår måske allerede i de tidlige år, når hævneren selv i sit hoved forstår en situation som uretfærdig.

Eksempel: Per vil gerne lege med Niels, men Niels har aftalt en legeaftale med Ib.
Helt uvidende og uskyldigt leger Niels med Ib.
Per udtænker nu en plan, som skal sabotere de to andres legeaftale, blot fordi, at Per i sit hoved fortolker, at De to har udelukket Per.
Per ved dog i imidlertid ikke, at Niels og Ib har bestilt tid til badminton for lang tid siden.
Oppe i Pers hoved foregår nu en følelse af fravælgelse, på grund af Pers lave selvværd. En anden dreng med et bedre selvværd ville vælge at ringe til Jens, for at aftale at lege, og ikke bekymre sig om de to.

Det fælles svar på hævnerens uretfærdige adfærd er tilgivelse og hævn. Når Hævneren opfatter han har været offer for uretfærdig adfærd, vil han vurdere situationen og vælge den relevante coping respons for de negative erfaringer. Hvis hævneren ser situationen med vrede og bitterhed, vælger han hævn, som det næste nødvendige skridt. På den modsatte side, hvis hævneren er i stand til at give slip på de negative følelser knyttet til sit eget lave selvværd, og egentlig se på omstændighederne som rene fakta, vil han vælge tilgivelse.

Det gode og det onde spiller en stor rolle. F.eks. hvis vi altid har lært hjemmefra, at vi skal lege med alle og ikke udelukke nogen, lærer vi måske ikke at mærke efter vores egne behov og skyggesiden træder frem. Hvis vi leger med fællesskabet eks. røvere og soldater, skal alle være med, men vi har lov til at melde fra overfor den leg, hvis vi hellere vil spille badminton. At kunne stå fast overfor fællesskabet og turde udtrykke badminton behovet, kræver et højt og velbalanceret selvværd.

Hævneren kan både være drevet af en tillært misforstået retfærdighedssans hvor man tilsidesætter egne behov for at tilfredsstille flokken også bærer nag. Hævneren kan også være drevet af paranoia og have små opdigtede historier i hovedet som til sidst bliver til sandhed.

Disse personligheder findes overalt.
Vi møder dem i skolegården, i familierelationer, i sportens verden og på arbejdspladsen.
Når vi støder på dem, skal vi passe på os selv.
Desværre ses det tit, at det kan udløse en endnu større hævnaktion.
Hvis du tager lederskabet på dig og helt bevidst og dygtigt vidende, foretager dig de nødvendige skridt, kan du trigge deres hævner i endnu større grad.
Du skal være 20 skridt foran dem. Det skal du blandt andet fordi, at de har brugt et helt liv i at udtænke hævngerrige planer. Og de er gode til det. Og de griner barnligt hele vejen hen til hævn banken.
Med dit bevidste og høje selvværd får du i midlertid hævneren af vejen.
For i bund og grund er det uvidende infantile bange og usikre mennesker med lavt selvværd, men farlige er de.
For skal de tabe ansigt. kommer du også til det.
Martyren ses her som offer.

Med fordel kan du læse denne bog af af Clarissa Pinkola Estes

Kvinder som løber med ulve
– myter og fortællinger om vildkvindearketypen.

Held og lykke!

Kærligst Betina

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på print
Del på email
Luk menu

Betina Ekman

Tilmeld dig mit 

nyhedsbrev

15987