Kender du et menneske med lavere grad af følelsesmæssig intelligens?

Så er du nok stødt på disse fremtoninger.

De er ofte meget hurtige til at ræsonnere, og de konkluderer hurtigt:
      “Sådan er det!”
      “Det vil jeg ikke tale om!”

De evner ikke at se hele billedet. Hele sammenhængen og de føler sig dummere end alle andre.

De har svært ved at læse og håndtere egne, eller andres, følelser, og de har derfor heller ikke evnen til at se, hvordan der ageres bedst i den givne situation. De reagerer oftest med aggression eller passiv aggressiv adfærd – og det får dem til at synes kyniske og afstumpede.

Når man er hurtig til at fælde dom over andre og til at reagere impulsivt, er der også en tendens til, at ”dommen” hælder til den negative side.

De når simpelthen ikke – eller er ikke i stand til – at læse modpartens følelser eller vurdere konteksten. De er pessimistiske og kritiske overfor andres følelser, og det er i høj grad en usund grobund for konflikter.

De ynder at kalde andre mennesker, med højere følelsesmæssig intelligens, for bedrevidende eller arrogante.        – Eller også føler de, at modparten kun er ude på at kanøfle dem.
De har stille og roligt opbygget en paranoia, som kan synes helt ude i hampen for mennesker med empatien skruet ordentligt på plads.

Måske sidder du til personalemødet, familiemiddagen
eller du er bare sammen med vennerne.

Læg nu mærke til om der konkluderes hurtigt.
Bliver alle bare skåret over en kam?
Eller er der en, som prøver at give de andre mundkurv på med deres postulater?  Afkræv så at se beviset for deres postulater.
Det drejer sig ikke om at være trodsig overfor denne “visdommens lansedrager”, men det er da et forsøg værd at prøve komme et spadetik dybere ind til disse menensker. Men forvent ikke de store resultater. 

Gør kritikken lidt for ondt?

En person med lav følelsesmæssig intelligens hader at få kritik, og medfører ofte stor skade på evnen til at knytte relationer til andre.  – For en person med høj grad af følelsesmæssig intelligens er det langt nemmere at tage imod og acceptere kritik. De vil sågar anerkende kritikeren for at inspirere og udvide deres intelligens. Her bliver dialogen så både interessant og givende.

Mennesker med høj følelsesmæssig intelligens er nemlig i stand til at bearbejde følelser og relatere sig til egne styrker og svagheder. De benytter derfor kritikken  til at vurdere, om der er noget, de skal forbedre hos dem selv, og de ser den ikke nødvendigvis bare  som noget negativt!

At kunne modtage kritik er afgørende for vores personlige udvikling. Både i rollen som menneske generelt, men også som f.eks. leder i en virksomhed.
Vi går glip af en masse gaver ved bare umiddelbart at afvise kritik. Når du ser kritik som en gave, vil du være i stand til kunne omsætte selv den hårdeste kritik til dialog og læring. Til at skabe god og tydelig kommunikation, få bedre relationer og skabe grobund for mere personlig vækst, for dig selv og andre.

Kritik er nødvendig for udvikling

Helt fra barns ben er vi afhængige af andre menneskers reaktioner. De hjælper os med at lære, at udvikle os, samt at korrigere og tilpasse vores adfærd i de sociale grupper, vi er en del af. 

Selvom kritik kan være svær at acceptere, så kan den sagtens være lige præcis det, vi har brug for at høre. Hvis der f.eks er noget i vores egen adfærd, som ikke fungerer overfor andre, er det af afgørende betydning, at det bliver italesat.

Bliv stærkere af at modtage kritik

Det har store konsekvenser for dig som menneske og dine relationer, hvis du ikke er bevidst om, hvordan du reagerer når du modtager kritik.

Vigtig viden går tabt, kommunikation til andre relationer forringes.  At kunne modtage kritik hensigtsmæssigt, er  sublim konflikthåndtering i forklædning. Du skal lære at stille de spørgsmål, der omsætter kritik til reel indsigt og læring – Uanset hvordan kritikken bliver givet.

Bliver du hurtigt aktiveret til at gå i forsvar, stresset eller bliver du ængstelig?

Vi kan alle blive stressede og mærke ængstelighed i maven. Det er uundgåeligt.
Men personer med en lav grad af følelsesmæssig intelligens bliver hurtigere stressede eller får hurtigere deciderede angstfornemmelser.

De mangler evnen/viljen til at kunne sætte tingene i perspektiv.
De ser katastroferne fremfor mulighederne.

De kender ikke deres egne begrænsninger og har dermed svært ved at praktisere den grundliggende ro – Både i dagligdagen, samt i de pressede situationer, hvor is i maven og et roligt overblik vil kunne skabe optimisme. Det som gør, at man står stærkere i sig selv.
Problemet er tit at disse mennesker sætter sig i situationer, hvor de forvrænger tingene til deres egen fordel uden en sund foregående reflektion. 
– Så er det svært/umuligt bagefter at skulle komme med fornødne, logiske, fornuftige “indrømmelser.”

Igen er det nemmere at lukke i med et: “Det ønsker jeg ikke at tale om!”

Når aktiv lytning er næsten umulig.
De kan ikke – eller snarere VIL ikke lytte.

De koncentrerer sig udelukkende om deres eget, ofte umodne forsvar, overfor modparten. 
Det er meget infantil og resultatknusende adfærd.

De har svært ved at holde fokus, når andre taler.
Personer med lav grad af følelsesmæssig intelligens forsømmer ofte at lytte til andres meninger og holdninger. Og det værste er, at de overhovedet ikke aner, at de herved går glip af uvurderlige værktøjer til succes og positiv selvudvikling.

Undersøgelser viser, at mennesker, der er i stand til at lytte, opfattes som nogle af de mest tillidsskabende til andre.
I samme moment beriger adfærden os som mennesker og der følger en bonuspakke af uvurderlig viden med.

De har svært ved at komme sig over at have begået en fejl.
Personer med en lav følelsesmæssig intelligens har meget svært ved at acceptere fejltagelser. De ruger og dvæler for længe derover, og har svært ved at komme tilbage på sporet igen. Her vil en person, med en høj grad af følelsesmæssig intelligens, derimod hurtigt tænke: ”Sket er sket” og lære af det, der ikke gik som planlagt. De er optimister, selv når nederlaget lige har ramt dem. Og betragter det som læring og ikke som en katastrofe.

Hvis du sidder med relationer som ikke ønsker at tale om det skete og ting er gået i hårdknude, så er du velkommen til 30. min. gratis samtale.

Det er ikke så svært at få det lært!

Mange hilsner Betina