Jeg har arbejdet med folk med eksamensangst i mange år og alle som har været forbi Ekman klinikken har fået den karakter,
som de ÆRLIGT satte målet efter.
Eksamensangsten forvandlede vi til gode sommerfugle i maven.
Skal du snart til eksamen og er eksamensangsten begyndt at ruske i dig?
Så kan du roligt læse videre her for måske kan du genkende noget i dig selv.
Jeg har lavet en lille liste over de ting som kan belaste og måske fremprovokere en eksamensangst.
Dovenskab, magelighed og tidsoptimisme versus flid, engagement og fingeren på pulsen.
Tidligere oplevelser hvor klappen er gået ned. Kan skyldes manglende engagement, flid eller dine egne/dine forældres skuffelse over dine tidligere indsatser.
Forældre og flokkens forventninger til dine resultater og præstationer.
Forældre og flokkens dom af dine resultater og præstationer.
Kemi mellem dig og din lærer. ( Måske er du paranoid fordi du godt ved, at du ikke har læst. Så er det smart at tænke at læreren er en idiot!
Lavt selvværd – men overbevisende høj indbildsk selvtillid.
Jeg kalder dette for selvbedrag.
Jeg er perfektionist og føler aldrig at det er godt nok.
Jeg er hende som siger jeg tror jeg får 2 og alligevel altid får 12.
(Men ærligt – jeg tror virkelig at jeg kun får 2)
Hvis du ikke har læst op på emnet og faked dig igennem tidligere eksamensforløb, så vil du blive indhentet af din samvittighed.
Vores samvittighed lyver aldrig. Men vi kan sørge for at samvittigheden afløses af utallige undskyldninger for hvorfor vi har fået eksamens angst.
Din angst er blevet en god undskyldning og allierede for at undgå at skulle indrømme overfor omgivelserne og ikke mindst dig selv, at du har faked it.
Plads til forbedring?
Ja da, – selvfølgelig er der det!
Selv en OL guldmedaljevinder vil altid ønske at forbedre sig.
At gøre sig umage og lige gøre en ekstra indsats vil altid styrke dit selvværd.
Fordi DU selv ved hvor meget du har knoklet for det. Hvor meget ekstra tid DU har ofret på det.
Når jeg har unge i terapi som synes de lider af eksamensangst, kan den i nogle tilfælde være ret selektiv og helt bevidst udvalgt fordi der ikke er læst og studeret nok.
Halvdelen af angsten forsvinder når vi har givet den lektie og studiegas.
Her er to måder som de fleste mennesker benytter sig af:
Nogle synes at tænke, at det at skulle gøre sig umage og virkelig øve sig betyder, at man er en fiasko, man er jo ikke klog nok.
Og at når man ikke er god til noget, så er man ikke klog eller talentfuld.
Andre synes, at det at gøre sig umage og have sat alle sejl ind, er det som gør dem mere kloge og talentfulde. De kan selvfølgelig stadig blive skuffet, men den viden om, at de gav den hele armen vil alligevel give dem ro til sidst. Og ærgrelserne over, at de ikke havde givet den hele armen vil ikke være tilstede – for de har gjort deres bedste.
Hvad hvis dit sande læringspotentiale var ukendt, endda uvidende. Hvad hvis det var umuligt at forudse, hvad du kunne opnå med et par års passioneret flid og masser af træning og øvelse gør mester?
Jeg havde meget svært ved matematik i skolen og ingen kunne hjælpe mig derhjemme.
Min klasselærer som jeg egentlig forgudede, kom engang til at gøre nar af mig.
Og han opgav mig faktisk.
Betina du kan så meget andet sagde han, ret hånligt!
Du lærer det aldrig.
Det han mente var: Betina jeg har ikke den tålmodighed som skal til for at lære dig matematik.
Jeg kunne virkelig ikke knække den matematiske kode.
Jeg meldte mig til ekstra undervisning i lang tid og gav ikke op. Jeg fandt en anden lærer på skolen som havde den fornødne tålmodighed og ikke mindst gennemskuede hun, at jeg var en følepige, som lærte igennem mine følelser og andres tålmodighed. Hun fortalte historier for mit indlæringsgrundlag var også auditivt.
Jeg lærte matematik ved at lytte til hendes sjove historier.
Jeg gik fra et 03 i årskarakter til et stort flot 9 tal til eksamen.
Min rigtige matematiklærer forstod ingenting.
Det gjorde jeg imidlertid og derfra fortsatte jeg min rejse gennem livet.
Jeg kan alt hvad jeg vil og jeg gør det!
Noget har jeg svært ved og noget har jeg et naturligt talent for.
Men jeg kan lære alt!
Jeg ofrede fester og andre ting, for der var ikke plads til det hele.
Jeg tror at mine klassekammerater tænkte jeg var dengse og nørdet, men jeg elskede faktisk at lære noget nyt hele tiden.
Jeg ændrede min tankegang om mig selv.
Det er en tankegang. Og det er noget, du kan dyrke på ethvert tidspunkt i livet.
En “vækstindstilling”, en tendens til at tro på, at du kan udvikle dig. Og det gode gamle udtryk: Øvelse gør mester.
En musiker eller en professionel fodboldspiller øver sig hele tiden.
Det skal vi også gøre når vi skal læse til eksamen.
Hvis vi skal bruge den eksamen til noget vigtigt for at komme videre.
Vi skal have styr på vores shit!
En af mine kæpheste er mine LISTER – to do.
Skab et overblik!
Har vi ikke det, kan vi måske have tendens til hidkalde en lille snild og belejlig udvalgt eksamensangst.
Det første spørgsmål jeg stiller mine klienter er altså:
-Hvor meget har du læst på stoffet?
-Hvor meget forstår du af det, som du har læst?
-Hvor flittig har du været i løbet af året?
Hvis jeg skal være helt ærlig så har de fleste med eksamensangst sløset lidt med lektierne. Det kan være svært at skulle læse et helt års pensum op på 3 uger.
Vi skal starte med at være ærlige overfor os selv:
Jeg har været pisse magelig og doven det sidste år og det er ikke meget, jeg har læst –
og nu kalder jeg det, det!
Stort set alle mine klienter bliver faktisk lettede når de indrømmer deres manglende indsats.
Så skaber vi et overblik sammen og finder ressourcerne frem.
Lige pludselig slipper angsten og en helt ny følelse træder frem på scenen. Den kalder jeg motivation og lyst til at gøre det, som skal til for at komme igennem.
Med ærligheden i den ene hånd og flid i den anden.
En tidligere klient skulle læse 3 års pensum op i biologi, fandt ressourcen i en knivskarp og flittig studiekammerat som hjalp min klient med at lære 3 års pensum på 3 uger.
Min klient gik fra 2 til 7 i karakter til eksamen.
At vi samtidig arbejdede med klientens fars forventninger bedrev det sidste.
Klienten brugte sig selv som forventning også skete miraklet.
Faderen var svært forundret og måtte anerkende min klients flid.
Hvis vi kun tror, at vi har en vis mængde intelligens, en bestemt personlighed og en bestemt moralsk karakter, så kan vi sidde fast i vores overbevisninger om os selv.
Vores fastlåste tankegang kan påvirke alle aspekter af vores liv negativt.
Vi opflaskes med at skulle lykkes og det at fejle bliver stadig set lidt ned på. Så det prøver vi at undgå for enhver pris.
Gode karakterer fejres og lavere karakterer ties måske ihjel med et lille og ret nedtonet og feset : Bedre held næste gang.
Måske skal vores forventninger skrues lidt på. Det kan være svært hvis resten af flokken og samfundet bliver ved med at belønne sejr og straffe at fejle.
Men det skal ikke holde os tilbage.
Her kan en vis finger være på sin plads!
“Jeg har set så mange mennesker med dette ene formål at bevise sig i en læringsstilling, i deres karriere og i deres relationer.
Hver situation kræver en bekræftelse af deres intelligens, personlighed eller karakter. Hver situation vurderes: Vil jeg lykkes eller fejle?
Vil jeg forekomme klog eller dum?
Vil jeg blive accepteret eller afvist?
Vil jeg føle mig som en vinder eller en taber? “
Men når du begynder at se ting som omskiftelige, giver situationen det rette billede af det større billede.
Jeg har forskellige måder til at få dit mindset til at vokse og få dig til at udvikle og forbedre dine muligheder for at klare dig igennem nye forløb, at lære et nyt emne eller et eksamensforløb.
Der er en masse forslag til hvordan du kan løfte dig ud af din evt. eksamensangst eller hjælpe dig til at forstå dig selv bedre. Måske har du rent faktisk ikke angst. Måske ved du bare ikke hvad der virker bedst for dig.