Pleaser, søger du hele tiden anerkendelse?

Denne artikel indeholder gode indsigter og konkrete skridt til at håndtere anerkendelsessøgende adfærd. 

Jeg har udarbejdet en oversigt over anerkendelsessøgende adfærd, dens årsager og hvordan man kan håndtere det.

Hvorfor søger vi accept og anerkendelse?

Vi mangler det i vores byggesten!
Et behov for anerkendelse i ny og næ, kan være en del af menneskelige behov, men at søge andres godkendelse hele tiden, kan signalere følelsesladede udfordringer.
Og kan faktisk føles irriterende for andre mennesker.
(Som ender med at “flygte” fra os.)

Hvis du har svært ved at beslutte dig på egen hånd eller føler dig utilstrækkelig, når andre er uenige med dig, kan du være anerkendelsessøgende.

Per definition betyder anerkendelse at tro, at noget er godt nok eller acceptabelt. Når nogen søger godkendelse, beder de andre om at acceptere, hvem de er, eller om det som de har gjort, er godt nok.

At søge godkendelse fra andre betyder ofte, at du ikke har leveret anerkendelse  til dig selv. Du er ikke leder i dit eget liv og overgiver lederskabet til andre mennesker. Det bliver derved andres menneskers opgave at validere dig. Det slider på selvopretholdelsen.

Lavt selvværd: Mangel på indre gedigen værdifølelse kan føre til konstant behov for accept og anerkendelse.

Barndomsoplevelser: Positive barndomsoplevelser opbygger selvværd, mens negative eller manglende omsorg, kan resultere i anerkendelsessøgende adfærd som voksne.

 

Eksempler på anerkendelsessøgende adfærd:

Beslutningstagning:
Svært ved at træffe beslutninger uden at søge andres input.

Følelsesmæssig afhængighed:
Tristhed, kærlighed, glæde, skam, skyld eller angst afhængig af andres godkendelse.

Emsig og ”needy” adfærd:
Når nogen udviser en ivrig og “needy” adfærd, betyder det, at de konstant forsøger at behage andre, stiller måske mange spørgsmål og kan virke påtrængende.

Dette kan resultere i, at andre føler sig småirriterede eller føler behov for at frigøre sig fra personen, der konstant søger accept. Denne adfærd sender en følelse af irritation ud i luften, hvilket kan føre til, at de andre opfatter personen som irriterende.

Det er vigtigt at forstå, at selvopfattelse spiller en central rolle her – personen søger accept, men risikerer i stedet at blive opfattet som irriterende. Selverkendelse er nøglen til at håndtere denne adfærd og skabe et mere positivt interaktionsspor.

Hvordan Overvindes Behovet For Accept Og Anerkendelse:

Opmærksomhed på ens egen adfærd: 
Bliv opmærksom på situationer, der udløser behovet for anerkendelse.

 Du føler dig måske usikker og udeladt når andre står og griner samlet.
(De var der bare før dig og griner af en vittighed)

Et andet menneske hilser ikke på dig, Du føler dig ikke respekteret og søger at blive respekteret ved at hilse endnu højere.
(Det andet menneske var blot travlt optaget og ænsede dig ikke. Det var ikke med vilje.)

Du har hentet kopipapir og lavet kaffe for tiende gang og købt blomster for dine egne penge. Men ingen ser det eller bemærker det.
(Stop med at gøre det, hvis du gør det, for at få anerkendelse. Gør det fordi, du har lyst til det.)

Fejr egne succeser:
Sæt dig nogle mål. Både store som små og fuldfør disse mål.

Alene-tid:
Opdag glæden ved at være i eget selskab for at styrke forholdet til dig selv, selv hvis du tidligere har tilbragt meget tid alene. Det er afgørende at understrege, at alene-tid bør bruges til selvundersøgelse og ikke blot som en periode, hvor man sørger eller lider over ens ensomhed. Formålet er at rette opmærksomheden indad og dykke ned i ens eget indre for at opnå en større forståelse af sig selv.

Positive bekræftelser:
Erstat behovet for ekstern anerkendelse med selvbekræftende sætninger. Og vær opmærksom på at denne øvelse ikke kan stå alene, men at den er et hjælpeværktøj.
Tidligere tanke om dig selv:
”Jeg er ikke cool – lige som de der street-cool mennesker”
Tanke som erstatter den:
“Jeg er som jeg er – og cool-street mennesker kan også have lave tanker om sig selv.”

Selvbevidsthed:
Vær opmærksom på dine egne behov og egene reaktioner.

Selvaccept:
At omfavne og acceptere dig selv for at reducere afhængighed af ekstern anerkendelse.

Tendens til at have meget lave tanker om sig selv og projicerer deres eget lave selvværd over på andre menneskers opfattelse af dem.

For eksempel, hvis du føler, at du ser grim ud, kan tanken let udvikle sig til, at “de andre synes helt sikkert, at du er grim!” 

Det er dog ikke retfærdigt at tillægge andre disse tanker, da det, vi føler om vores udseende, er vores egen oplevelse, og det er vores ansvar at tage ejerskab over denne følelse af grimhed.

Terapeutisk støtte: Overvej at søge professionel hjælp for at arbejde med selvopfattelse og selvværd.
Jeg arbejder med både krop, sind og ånd. At få hjælp til at udforske og håndtere udfordringer med selvværd er vigtig for alle mennesker.
Men der findes ikke nogle quick fixes. Så du skal afstemme dine forventninger til tid, værktøjer og finde tålmodighed frem.

Individer, der har oplevet forsømmelse fra omsorgspersoner i barndommen, kan kæmpe med en udfordring i at opretholde forbindelsen til deres egen krop.
 
Derfor arbejder vi kontinuerligt på at genoprette denne forbindelse og skabe en bevidst kontakt med kroppen.
 
Du er altid velkommen til at ringe mellem 8-9 om morgenen på telefon 
61 55 25 58
Eller send mig en mail